april 13, 2023 3 minsta läsning

Skapa din egen mysiga atmosfär?

Alla har sagt till dig att du är galen, timmarna är långa och kunderna är griniga men det finns något inom dig som längtar efter att vara den första som öppnar de där dörrarna på morgonen och tar den första koppen kaffe i lugn och ro innan den hektiska dagen börjar.

Och här är vad vi tycker: om du brinner för något, oavsett om du öppnar ett café eller börjar sticka, måste du göra det! Livet är för kort och allt. Sälj inte allt i sikte för att få det att hända, men om tiden är mogen och du har möjligheten så gör det.

Det första året är det mest kritiska, men om du planerar det rätt kan det gå smidigt. Så... hur ska man börja?

Först till kvarn - kostnad, detaljer, planering.

Det krävs mycket planering. För att överleva måste du tänka på rätt personal, öppettider, vilken mat du ska servera, musik som skapar rätt stämning, varumärke, logotyp och vilket kaffe som fungerar...listan är lång. Var noggrann!

Att förstå viktiga saker som vem som är dina konkurrenter, vilken ton ditt företag har och vem din demografi är alla en del av planeringen. Ett företag utan en plan kommer att misslyckas.

Räkna kostnaden

Nyligen genomförda studier visar att ett kafé kommer att kosta dig minst €600 000 per månad. Du har personal att stödja, ingredienser, drycker, värme, städare, försäkringar, åh och personal att betala; sa vi det? Den största kostnaden kommer att vara dina MVP:er (mest värderade spelare) men samtidigt, utan dessa blinkande stjärnor kommer du inte att få den platsen att fungera! Det kommer att finnas varierande kostnader och speciellt tills du stabiliserar din meny och får reda på vad folk vill ha!

Läget är nyckeln

Så, du vill öppna ett kafé men vet att det huvudsakliga fotfallet inte kommer att vara precis utanför din plats? Hur ska du locka in folk från stigen för att besöka dig? Det måste vara fantastiskt och, naturligtvis, det tar tid att falla in i en rutin och skapa ett rykte om det bästa kaffet i stan. Bli kreativ och se vad folk vill ha.

Om din plats är i eftermiddagssolen, varför inte ha några extra sittplatser och välkomna människor att njuta av utomhuslivet? När allt kommer omkring, ju fler människor du har att tjäna, desto mer sannolikt är det att du tjänar några hårda pengar och lockar andra som söker en plats att insupa atmosfären.

Maximera sittutrymmet

Vi har alla varit där, det där stället där det kommer armbågar från alla håll och det finns inget utrymme att tränga sig förbi nästa bord utan att riskera att välta deras nygjorda G&T. Gör inte misstaget att bli girig. Ja, fler människor betyder mer köpkraft men det ska fortfarande vara en njutbar upplevelse där dina fina kunder kan röra sig (och andas!) Planera smart och få platsen att verka rymlig, inte klaustrofobiskt trångt – utarbeta din planlösning!

Marknadsplan

Ropa det från hustaken – låt folk veta att du öppnar. Ha en plan för sociala medier där du kan visa andra vad du gör, även innan du öppnar. Ge dem några teasers om vad de kan förvänta sig och en doft av den stämning som de kommer att längta efter att uppleva.

Nyckeln är att få bilderna att se spontant enkla ut, men i hemlighet finns det en hel del planering där. Var konsekvent med vem du är och vad du vill förmedla.

Det finns mycket mer att tänka på också. Ska du servera mat? Alkoholhaltiga drycker? Vilken musik kommer att passa din plats och dina kunder? Vad sägs om uteservering för att fånga de lata soliga dagarna? Behöver du ansöka om några licenser? Hur vill du att din personal ska bete sig?

Få allt i din spelplan och skriv sedan upp en praktisk blädderbok så att du vet vart du är på väg. Om du inte vet hur ska du kunna delegera?

Lycka till och hoppas att din dröm går i uppfyllelse; för kärleken att följa din egen väg!

Skriv en kommentar

Kommentarer kommer att godkännas innan publicering